Caribische vibes - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Je Sw - WaarBenJij.nu Caribische vibes - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Je Sw - WaarBenJij.nu

Caribische vibes

Door: Jenneke

Blijf op de hoogte en volg Je

09 Februari 2010 | Panama, Bocas del Toro

Hola todos!!

Ik ben intussen al weer een paar daagjes op Isla Colon, een eiland van de archipel Bocas del Toro in Panama. Ik zal even kort vertellen wat er tijdens mijn reis van San Jose tot hier gebeurd is. Costa Rica is een groot Gringo paradijs. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er niet al te veel over kwijt wil. De natuur is er zoals men zegt prachtig, maar verder is het zo extreem ingesteld op de Amerikaanse touristen dat het eigenlijk niet leuk meer is... Ik spreek mensen in het Spaans aan en ze reageren in het Engels, twee uur in een natuurpark rond lopen kost 40 dollar, zaken zoals dat. Ik heb dan ook besloten om met een vlot tempo naar het Caribisch gebied in het zuiden te reizen. Met mijn travelmate Erik, een Canadees uit Toronto heb ik de bus naar Puerto Viejo genomen. Dit is een surftown dicht bij de grens van Panama waar ik eventjes gebleven ben. Ik heb voornamelijk in Dorms geslapen gezien een kamer voor één persoon hier al snel 40 dollar per nacht kost... Na wat mensen te hebben ontmoet ben ik met de bus de grens over gestoken bij Sixaola waar we over een gigantische oude afgetakelde brug een rivier moesten oversteken. Over de grens ff n stempeltje gehaald en vervolgens met een busje naar de kust waar we een bootje naar het eiland konden nemen.

Bij aankomst op het 'hoofd eiland' van Bocas zag ik bij het uitstappen van de boot een oranje zeestar met een diameter van zo'n 40 cm op de bodem liggen... mijn dag kon niet meer stuk! OMG, het water is hier zo helder en je ziet dus allerlei vissen, zeesterretjes, megaschelpen maar helaas ook allerlei troep zoals autobanden etc. op de zeebodem liggen. Na het verzamelen van mijn bagage bleek dat dit haven'hokje' ook een bar was waarbij groot boven de bar het volgende geschreven stond : 'If you drink to forget, please pay in advance'. Wat moet ik nog zeggen :) Het dorp is vrij klein, maar heel gezellig. Eigenlijk is de enige vorm van inkomen hier gebaseerd op toerisme en alle verwante zaken die hier uit voortvloeien. De lokale bevoking kan heel vriendelijk zijn, maar tevens krijg je regelmatig het idee dat ze je enkel als pinautomaat zien. Als ze geld willen, moet je het maar gewoon geven en ze zijn beledigd als je geen woekerprijzen wil betalen... Toch, afdingen is een kunstje dat ik in Ecuador goed heb geleerd en ik nu weer even kan toepassen. Ik heb een kamer in een heel chill (en vooral schoon) huis, ongeveer 7 minuutjes lopen van de school. Bij aankomst wist niemand waar 'mijn' sleutel was, waardoor ik dus de hele dag maar wat rond heb gehobbeld over het eiland. Dat zijn zaken die heel normaal zijn hier... Heb intussen vrienden gemaakt met een Holandse chica die als assistent manager in de taalschool werkt. Dit is natuurlijk heel gezellig en zeker ook praktisch want zij weet de hotspots op de eilandjes te vinden.

Zaterdag ben ik met Laura en wat andere van de taalschool naar 'ladies night' geweest, in een hostal/discotentje op een eilandje 3 minuten van Colon. Ladies night betekend dat alle vrouwen gratis kunnen drinken, waarna de chico's dus vanzelf wel komen... beetje lullig voor hen, maarja mij hoor je niet klagen. Mij was verteld dat er een zwembad was waar iedereen tegen 12 u massaal vanuit een soort springplankdakje in zou springen. Eenmaal ter plaatse bleek dat het hostal op een soort kade gebouwd was en dat het 'zwembad' dus gewoon een mooie vorm in deze vloer was. De springplank was het dak van een klein jassenhokje en van daaruit kun je dus lekker de zee inspringen. Prachtig principe en we hebben het goed naar onze zin gehad. Gister ben ik naar Isla Bastimientos geweest, een soort local eiland waar wel wat eettentjes zijn, maar de sfeer is er veel rustiger (weinig toeristen) waar we een hike door prachtige groene natuur hebben gemaakt, in een keet midden in de bush wat limonade hebben gedronken en daarna wat bij een lokaal tentje hebben gegeten. Alles gaat hier heel chill, rustig of eigenlijk gewoon langzaam. Met de temperaturen van hier wil je ook niet anders. Het is de afgelopen twee dagen wat bewolkt geweest al is het dan nog 30 graden. Vandaag is weer een prachtige dag en ik ga dadelijk dan ook naar een butterfly garden.

Ik ben nog niet helemaal zeker hoe carnaval hier zal gaan, maar de voorbode is blijkbaar al bezig. Dit is een groep mannen die iedere dag tussen 5 en 6 in mega duivelpakjes, versierd met belletjes en een zweepje in de hand elkaar staan te spanken. Klinkt misschien vreemd maar het ziet er heel leuk uit, vooral het dansje dat erbij gedaan wordt. De foto's leggen het wat uit. Mijn lessen Spaans gaan verder prima en ik amuseer me goed. Ik zal wat zonnestralen jullie kant op sturen ;)

Besitos y hasta luego!

  • 09 Februari 2010 - 16:54

    Cindy:

    Jaloers ;)
    Have fun!

  • 09 Februari 2010 - 16:55

    Mama:

    klinkt goed allemaal!
    liefs.
    mama

  • 09 Februari 2010 - 21:14

    Lotte:

    Hee chica,
    Nice hoor maar ik zie nog geen zonnestralen hiero:P haha zullen wel met de luchtpost komen;).

    Have fun!!
    Kus

  • 10 Februari 2010 - 08:46

    Fong:

    Opschieten met zonnestraal sturen! :P tis koud :D

    groetjes
    Fong

  • 11 Februari 2010 - 13:22

    Irene:

    Hoi Jenneke,
    Wat een verhalen alweer! En je bent nog maar net weg. Volgens mij leef jij 5 kwartier in een uur, zo druk dat je het daar hebt en met wat je beleefd! Geniet er verder maar van!
    Hartelijke groet vanuit een (weer) wit Nederland
    Irene

  • 11 Februari 2010 - 14:20

    Teun:


    buenos dias muchacho,

    Que tal? Chocho narrar!!
    mucho alegria!

    hasta la vista gringo!!

  • 11 Februari 2010 - 16:52

    Jenneke:

    Whaha wat zeg jij nou allemaal???

    Hihi.. nog ff oefenen misschien... ;)

  • 11 Februari 2010 - 20:00

    Mriek:

    Ha Jen,

    dit klinkt dan toch weer iets gezelliger dan je vorige verslag! Ik zou zeggen: have fun met carnaval!! :D Doe ik hier ook namelijk! ;)

    Ik heb je 'n mail gestuurd met uitleg over het vinden van artikelen.

    xx

  • 12 Februari 2010 - 02:21

    Muriel:

    Heerlijk Jen! Jij zit weer ff goed daar aan de andere kant van de aardbol ;-)
    Ik ben weer terug in t hollandse...jammer voor mij hihi maar ga weer lekker aan den Arbeit.
    Have fun! Liefs

  • 15 Februari 2010 - 08:25

    Kaar:

    Jen,

    Het klinkt geweldig. Geniet van alles wat je tegenkomt.

    Liefs Karen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Je

Verpleeg en verloskundige. Dit is een blog over mijn reizen naar centraal en zuid amerika.

Actief sinds 16 Aug. 2008
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 36653

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2015 - 20 Oktober 2016

Japan en Ozzy

02 Februari 2010 - 07 Juni 2010

Midden-Amerika

21 Augustus 2008 - 06 Januari 2009

Ecuador en Peru

Landen bezocht: