Isla de la Plata - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Je Sw - WaarBenJij.nu Isla de la Plata - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Je Sw - WaarBenJij.nu

Isla de la Plata

Door: Jenneke Swinkels

Blijf op de hoogte en volg Je

30 September 2008 | Ecuador, Quito

Hola chicos en chicas

weer een berichtje uit Ecuador. Vorige week ben ik naar Puerto Lopez gebusd om een tripje naar Isla de la Plata te ondernemen. Een 11 uur durende reis met de nachtbus... klinkt niet gek he, maar laat ik je even vertellen dat 99 % van de wegen hier een kwaliteit bevatten vergelijkbaar met Hoogakkerpad en deze met 70 km/u bereden wordt. Stel die mening dus maar even bij. Een werkelijke hell gezien ik snachts heen ging, sochtends met de boot mee, en savonds weer 11 uur terug naar Quito. Jah,je moet er iets voor over hebben om walvissen te zien. Maar het was het waard! Isla de la plata is rond deze tijd kurkdroog, en dus helemaal verdord. Wel hebben we bergen Boobies con zapatos Azules gezien... maffe vogels met blauwe flippers, heel leuk. Nog een anders soort gekke vogel die vast ook een maffe naam heeft, een zeeleeuw, tropische visjes en 2 met elkaar spelende Walvisjes.... geweldig! en niet zomaar in de verte, nee hoor... heel dicht bij. Op en moment waren we ze zelfs even kwijt en kwamen ze 10 meter van de boot plots boven! Dat was een 22 uur durende gruwelrit wel waard!

Verder heb ik in Quito nog aardig wat fiesta gehouden en hebben we de verkiezingen natuurlijk van dichtbij mee gemaakt. Ik weet niet of er bij jullie wat over bericht is, maar Ecuador heeft massaal SI gestemd voor een nieuwe grondwet. Nu maar hopen dat die Correa zijn beloftes ook houd. Even kort samen gevat, de nieuwe grondwet bevat bergen geweldige beloftes, maar ook de macht voor de President om de grondwet te veranderen. Beetje dubbel en gevaarlijk dus... Helaas was het enkel mogelijk om Si of No tegen de volledige constitution te stemmen. De Ecuadorianen zijn de huidige stituatie echter zo beu, dat ze elke verandering accepteren.

Eventjes over Ecuador en Ecuadorianen zelf. Het land bevalt enorm. Ik kan mij zeer goed aanpassen aan de mentaliteit hier, al vind ik het moeilijk om te zien dat het grootste probleem van de Ecuadorianen de Ecuadorianen zelf zijn. Het land zelf bied eindeloze mogelijkheden (olie, idd bananen, toerisme etc etc) maar ze krijgen hier zelf niets van de grond gezet omdat ze niet logisch werken en elke vorm van structuur missen. Hun mentaliteit is misschien wel relax, maar voor henzelf zeker wel een van de oorzaken dat ze nergens komen. ze vervuilen het land door overal hun afval te dumpen. Ze verkopen half verwerkte benzine (1 dollar per 4 liter) die hierdoor 10 x meer vervuilend is, alles wat los en vast zit wordt gestolen en bovendien haalt de overheid streken uit zoals het verbod op binnenlandse visa verlenging wat enorm veel reizigers en vrijwilligers in de problemen heeft gebracht. Intussen zijn ze deze regels al weer aan het bijstellen (na bergen klachten van consulaten uit heel de wereld). Zaken als dit gooien het land in chaos waardoor zaken niet of enorm traag afgewerkt worden. Zelfs serveersters brengen hier 1 voor 1 : Je gerecht, sauzen, peper & zout, je drankje en dan je bestek... in deze volgorde. Je went er aan maar je krijgt de neiging om een dienblad naar zo iemands hoofd de frisbeeen.

We zijn intussen in Esmeraldas, heerlijke temperatuur en direct aan het strand. We hebben een heerlijk ' apartementje', ieder zijn eigen kamer, queensize bed, prachtige badkamer, keuken te gebruiken en een weekendhuis aan het strand voor 150 dollar per maand. Dit alles huren we van een oud omaatje en haar man. Intussen zijn we ook al in het ziekenhuis geweest, eerste dag zit er op. Hier ga ik de volgende keer meer over vertellen, al zal ik melden, de eerste twee patienten die we gezien hebben waren respectievelijk een 13 jarige met zwangerschapsvergiftiging en een 15 jarige met syfilis en dr 2e kind op komst.... Feest dus...

De fotos komen de volgende keer, groetjes en adios

• 01 Oktober 2008 - 06:33

Lotte:

Hee meis,
    Wat een wilde avonturen;) Super leuk! En wij maar wegkleumen met 14 graden en de hele dag regen haha;)
    Gaaf dat je walvissen hebt gezien!!!!!!!
    Have fun girl!
    Kiss Lot

• 01 Oktober 2008 - 16:40

Gerrit En
    Hoi, veel groetjes vanuit een zonnig Espagna. Geen walvissen, maar wel een mooi blauwe middellandse zee, , liefs

• 01 Oktober 2008 - 20:53

Hester:

Eindelijk lekker aan la costa! Ik ben jaloers op je, wij hebben geen walvissen gezien toen we naar Isla de la Plata gingen :( Ik kijk uit naar je foto's! En ook naar je eerste 'hospital' stories..!
    Enne, stuur ff wat van die zon deze kant op. Windkracht 8 (zeeland) én regen..zucht, nou, dan wil je wel terug naar Ecuador hoor. Zucht.
    Succes weer!

Liefs hes

• 02 Oktober 2008 - 11:30

Sjoerd:

Dat ziet er goed uit dan in Esmeralda's, op de patienten na dan..

Wel cool om naar de walvissen te gaan kijken! En wat betreft de problemen met de bevolking daar, dat is hier in India ong hetzelfde behalve dat ze niet echt van het stelen zijn. Maar als je zo rondkijkt denk je niet dat het direct goed komt in deze landen..

Sander en ik zitten nu in Agra en hebben vanuit onze hotelkamer mooi uitzicht op de Taj Mahal; behoorlijk vet!!

Veel plezier nog!
    Sjoerd

• 03 Oktober 2008 - 14:30

Lesley:

hoi Jenneke,

heb net even bijgelezen! Als je de verhalen zo levendig navertelt, kan ik me je daar al perfect voorstellen!

Nog veel plezier en succes tijdens je eerste dagen in het ziekenhuis. Verlos ze!

X