Goodbye Bocas, welcome Panama City - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Je Sw - WaarBenJij.nu Goodbye Bocas, welcome Panama City - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Je Sw - WaarBenJij.nu

Goodbye Bocas, welcome Panama City

Door: Jenneke

Blijf op de hoogte en volg Je

22 Februari 2010 | Panama, Panama-stad

Hoi iedereen!

Weer een woordje vanuit het zonnige zuiden. Gisteren was een dag van gemixte gevoelens. Ik heb mijn eerste Scuba Dive gedaan, maar heb tevens daarna afscheid moeten nemen van al mijn nieuwe vrienden. Na er even over gedacht te hebben, heb ik besloten om toch even een paar dagen naar Panama City te gaan. Op die manier kan ik in ieder geval zeggen dat ik toch wel wat van Panama heb gezien, en kan ik dit land van mijn lijstje afstrepen. Echter, ik zal niet op de zaken vooruit lopen. Als eerste keer ik terug naar Carnaval, waar we de vorige keer midden in zaten. Wat kan ik hier over zeggen. Carnaval is enkel gekker, gestoorder en gezelliger geworden! Er zijn reggae 'concertjes' waterkanonfestijnen vanuit de Panamese zijde geweest en verkleedpartijen vanuit onze internationale zijde. Idem voor dit verwijs ik naar de foto's onder het motto 'hoe houd je een bende idiootjes avonden lang bezig?''... heel simpel. Koop een gouden pruik, een paar maskertjes en wat hoedjes, mix dat met flink wat Cuba Libres en Balboa en leg dit vast met je camera. We hebben de tijd van ons leven gehad. De laatste avond van Carnaval heeft Juan, een van onze leraren, heerlijke makreel voor mij en Ben, een medestudent gemaakt. Juan zou speciaal ons een creoolse vis bereiden waarvoor we eerst bij Signor Pescado (meneer vis) langs moesten om te kijken wat hij die dag zou hebben. Er stond enkel Makreel op het menu dus hebben we 6 vette mega vissen gekocht. Na een zeer.... zeeer..... zeeeeeer uitgebreide bereiding (gestart om 6 uur) konden we om 10 uur eindelijk gaan smullen. En heerlijk dat het was, heb ik 3 borden gegeten (waarna ik natuurlijk buikpijn had en niet meer zo chill kon dansen... maar goed, je moet er iets voor over hebben :) Eenmaal op de carnaval kwamen we een andere vriendin tegen, een NYC girl genaamd Tigre die vond dat wij niet genoeg glamour hadden. Nadat ze ons dus in een regen van gouden glitter had gezet konden we weer naar de carnval waar we iedereen eventjes van onze glittermania hebben mee laten genieten door elk persoon die ons bekend was spontaan te huggen.... De avond werd afgesloten met een flink salsadans festijn waar we natuurlijk massaal fanatiek aan mee hebben gedaan. Om 00.00 toen carnaval afgelopen was begon het wonderbaarlijk spontaan te regenen (niets bijzonders in Bocas, maar toch, de timing was perfect).

Verder heb ik mijn dagen gevuld met Spaanse lessen, die overigens zeer vlot gaan. Ik heb flink aan mijn grammatica gewerkt en verder worden er veel leuke gesprekken, oefeningen en spelletjes gespeeld. Ik heb zeker weer wat geleerd. Ik heb ik nog een kayak gehuurd en ben een paar uur rond gaan dobberen. Behalve de naburige Marina (haven vol luxe jachtjes) ben ik door een mangrovebos gevaren en heb ik het naburige eiland Carañero bezocht. Toen ik dat vertelde keek iedereen me met grote ogen aan en vertelden me dat ik vergelijkbaar als een klein eendje een snelweg (maar dan op het water) had overgestoken. Ik moest bekennen dat ik me al wel ergerde aan al die vervelende watertaxies die mijn rustige kabbelende water tot een woeste zee maakte, maar vond dat eigenlijk ook wel leuk... ja ik ben nog rum van carnaval uit mijn systeem aan het werken dus mijn observatievermogen is nog niet zo fantastisch... Tot slot hebben we weer een geweldige BBQ gehad met de meest een zeer gezellige afsluiting waarbij we onze 'certificaten' van Spanish by the sea kregen. Ik ben naar Scott en Jack gaan kijken terwijl ze aan het surfen waren. Een zeer leuke ervaring moet ik zeggen, het surfen en de setting natuurlijk. Voor deze twee surf freaks die zojuist een 6 maanden durende tour door hun homecountry Australië hebben gedaan waren het belachelijke babywaves, maar ik was natuurlijk onder de indruk :D Tot slot ben ik op mijn laatste dag gaan duiken. Ik was er niet helemaal zeker over, maar na een gesprek met 'the Dutch Pirate' een Hollandse gozer die dit bedrijfje met zijn vrouw runde was ik wat gerust gesteld en bedacht ik me dat dit iets was dat ik toch echt niet kon missen. Voor diegene die het nog niet weten, ik heb een kleine doodsangst voor haaien en nu weet ik dat de kans dat je door zo'n eng ding opgegeten wordt vrij klein is. Echter is dat is het zelfde als tegen iemand met vliegangst zeggen dat het rijden van een auto gevaarlijker is dan vliegen... we don't care! Maar ik heb me er over heen gezet en ben dus gaan duiken. Na een korte 'theoretische intro' en een kleine proef op een zandbodem zijn we afgedaald naar het koraal en volgens mijn instructuur was ik een geweldige student, want het duurde niet lang alvorens we op 13,5 meter diepte zaten (12 is ongeveer de toegestane diepte bij een eerste duik). Ik heb prachtig koraal, vissen van alle maten en kleuren, kreeften en krabben en weet ik het wat allemaal nog meer gezien. Na twee duiken van 50 minuten (die dus 15 minuten leken te duren) werd ik weer op het vaste land gezet (nouja, een eiland maar toch) en ben ik begonnen met afscheid nemen van alle mensen waar ik in deze korte tijd veel om ben gaan geven. Het was een beetje triest maar goed, ik heb weer een berg plaatsen in de wereld waar ik naar toe kan onder het motto 'mi casa es su casa'!

Ik wil deze periode dan ook afsluiten met het volgende zaken die jullie een beeld kunnen geven van het leven in Bocas del Toro

- Bocas tijd betekend dat je altijd 30 minuten later dan de afgesproken tijd komt

- Caribisch gebied betekend regen, gebruik je dagen met zon dus goed!

- Regenwater is dan ook prima te drinken

- Chinese eigenaren van winkels en restaurants spreek je standaard aan met 'chino'

- Slaap is een secundaire levensbehoefe

- Bocas na 2 dagen carnaval ziet er uit als een grote vuilbak

- Bocas na 4 dagen carnaval ruikt als een grote vuilbak

- Bij elk kwaaltje zoals een verkoudheid, hoofdpijn, rugpijn etc heeft iedere local een remedie bestaande uit thee van gember, limoen en honing (en varianten daarvan) wat tegen alles helpt!!!

- Heel veel verhalen beginnen met 'this one time, at Aqua Lounge...

- Zandvlooien leven niet alleen in het zand...

- Blikjes moeten altijd op exp. date gecontroleerd worden. Dit gaat natuurlijk over frisdrank en niet over bier...

- Een mega poster van een giga witte haai in de duikoffice creëert geen comfortabel gevoel van vertrouwen...

- Het ziekenhuis bouwen naast de begraafplaats en als eerste afdeling het mortuarium hebben creëert idem geen gevoel van vertrouwen...

- Iedere dag is vrijdag :D

- vrouwen die expres elke dag met een buttcrack rondlopen mag je skank noemen

- Glitters zijn persistent... 4 douches, 1 stranddag, 2 duiktours en een midnightswim later vind ik ze nog elke dag op plaatsen waar glitters niet horen te zitten...


Signoras y Signoritas, ik hoop dat jullie weer van mijn verhaal hebben genoten. Ik moet zeggen dat ik erg verrast was van mijn pageview teller, die de vorige keer op 2 dagen tijd 300 hoger stond. Geweldig natuurlijk, maar ik weet niet wie er allemaal volgend dus ik zou het stoer vinden als jullie af en toe een berichtje achter laten.

Veel liefs en het volgende berichtje zal vanuit Nicaragua komen. Muchos Besos y hasta pronto!

  • 22 Februari 2010 - 05:42

    Jenneke:

    Er komen nog meer foto's!!! maar hij loopt wat vast en ik heb toch wel zin on slaap! De overige foto's worden morgen aangevuld.

    xxx Jenneke

  • 22 Februari 2010 - 06:14

    Evi:

    sounds like hell lot of fun :D enjoy

  • 22 Februari 2010 - 11:52

    Ellen:

    Heej Jen,

    Ook ik ben een trouwe lezer van je site hoor, dus 1 misterie (van de 300) is alvast opgelost! ;-) Ik blijf het gewoon geweldig vinden om die verhalen van oude klasgenoten te lezen!!

    Meid, geniet er lekker van! Het klinkt iig super allemaal!

    Groetjes Ellen (je oude klasgenoot uit de Antwerpen-tijd! :-))

  • 23 Februari 2010 - 12:10

    Lotte:

    Hee Meissie,

    Haha kei grappig verhaal! Ik hoop snel meer foto's te zien!!
    Gaaf dat je toch hebt geduikt!!
    Veel plezier kusss

  • 24 Februari 2010 - 20:24

    Mama:

    Hoi Jenneke, wat een snoepje dat lokaal samaba
    meisje.
    veel liefs mama

  • 24 Februari 2010 - 21:06

    Marieke:

    Ha Jen!

    Mysterie 2 van de 300 opgelost!
    Ik vind m'n stage bij Novadic opeens niet meer zo leuk na jouw verhaal... :(
    Veel plezier en tot snel (dan gaan we proberen of we hier net zo'n feestje kunnen bouwen als wat jij daar beleeft ;))

    xx

  • 26 Februari 2010 - 15:07

    Teun:

    Hola hermana,
    historias de Niza, se parecen a mucha diversión!!

    Yo no puedo esperar para ir al Caribe y para ir snorkeling y surf. Diviértase en la ciudad de Panamá y yo aguardo su historia neta

    grtz,

    teun

  • 01 Maart 2010 - 22:00

    Junior:

    Maak je niet druk om die grote witte haai. Zo een taaie hollandse wilt ie toch niet.

    Grote belgische knuffel,

    X Ju.

    Ps: Nu ben ik wel bezorgd geraakt met het welzijn van die haai...

  • 02 Maart 2010 - 12:11

    Irene:

    Wat een mooi verhaal weer en super leuke foto's Enne inderdaad een dotje dat local Samba meisje. jong geleerd is?....
    Veel plezier Jenneke (maar dat heb je zeker wel, lees ik)
    groeten Irene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Je

Verpleeg en verloskundige. Dit is een blog over mijn reizen naar centraal en zuid amerika.

Actief sinds 16 Aug. 2008
Verslag gelezen: 68
Totaal aantal bezoekers 36622

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2015 - 20 Oktober 2016

Japan en Ozzy

02 Februari 2010 - 07 Juni 2010

Midden-Amerika

21 Augustus 2008 - 06 Januari 2009

Ecuador en Peru

Landen bezocht: