De 3 leugens van Bocas del Toro - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Je Sw - WaarBenJij.nu De 3 leugens van Bocas del Toro - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Je Sw - WaarBenJij.nu

De 3 leugens van Bocas del Toro

Door: Jenneke

Blijf op de hoogte en volg Je

15 Februari 2010 | Panama, Bocas del Toro

Alaaf! hihi...

Hoi iedereen. Even een kort berichtje vanuit Bocas. We zitten hier midden in de Carnaval, maar ik heb ondertussen geen stem meer van alle ventilators, feestjes, regen, pintjes etc. dus ik heb besloten eventjes rustig achter mijn computer te kruipen. Aldus, het is hier carnaval. Ze zijn ongeveer de hele week bezig geweest met het opbouwen van een groot podium (goed, tis wel groot maar ze nemen hier de tijd he) en gister was het dan zo ver. Optochten met trommels, dansende jonge meisje van 1 tot 30 jaar in bloemetjes outfits, paradewagens vol met gekke palmboombladeren, reagge en reaggeton en heel veel drank. Tis hier een grote parade, de hele avond is er muziek en is 'baila en la calle de noche, baila en la calle de dia' van toepassing. Waterkanonnen, popcornfestijn, bandjes etc en natuurlijk is de hele straat een grote vuilbak. Nu moet ik zeggen dat het feest nu wel heel uitbundig is, maar eigenlijk is het iedere avond feest in Bocas. Dat brengt mij tot de titel van dit verslag; de 3 leugens van Bocas. 1. Morgen ga ik weg. 2. Vanavond drink ik niet. 3. 'ik hou van jou'. Nou goed, ze spreken allemaal wel voor zich. De lokale bevolking zegt dat ieder persoon die naar Bocas komt op een moment alle drie de leugens heeft verteld.... Goed, we zullen wel zien, maar het geeft de sfeer goed weer. Iedereen blijft langer dan gepland en elke avond is er wel ergens een feestje.

Van de week ben ik met mn roomie, een wazige Americano genaamd Tyson naar Boca del Drago gefietst. Eigenlijk zouden we maar naar La Gruta gaan (een grot met vleermuizen) maar door onze onoplettendheid waren we plots aan de andere kant van het eiland. Na deze flinke fietstocht (11 km flinke bergjes op en af)kwamen we aan op een prachtig maagdelijk strand waar enkel een lokale chica in een hangmat lag te slapen. Te mooi om waar te zijn en ik kan enkel zeggen dat je de foto's moet zien. Op de terugweg hebben we een korte stop bij la Gruta gemaakt en slim als wij waren kwamen we tot de conclusie dat geen van beide zo verstandig was geweest een zaklamp mee te nemen. Toch hebben we ons door het waistdeep water gewaagd, met af en toe foto's te nemen om te zien waar we naar toe moesten. Scary as hell, maar tegelijkertijd veel leuker. De vleermuizen vonden het minder leuk dat we hun slaap verstoorde waardoor we tot ons middel in het water in een pikdonkere grot stonden met een stel krijsende geïrriteerde vleermuizen... Kreeg helemaal het Batman gevoel :) Daarnaast ben ik nog met een groepje backpackers uit een hostal hier naar Starfish Beach gegaan. Stel je een prachtig caribisch strand voor, en dan de eerste 5 meter het water in bezaaid met gigantische zeesterren. Ik verwijs wederom maar weer naar de foto's want dit is niet te beschrijven. Er kwam zelfs nog even een prachtige stingray langs om aan de sterretjes te snuffelen en in de verte waren een paar dolfijnen aan het spelen. Mensen, het is hier net een droom... Die avond hebben we met de hele school een BBQ gehad waarbij iedereen wat te eten mee namen en de school voor het drinken zorgde. Later zijn we de straten op gegaan waar allerlei trommel en dansfestiviteiten waren.

Wat tevens heel grappig is, is dat je continu mensen tegen komt die je eerder in een andere plaats hebt gezien. Backpackers circuleren hier een beetje in het zelfde rondje en er zijn dan ook volop Nederlanders, Duitsers, Zwitsers, Fransen, Amerikanen, Canadezen, Australiërs en eventjes algemeen Zuid Amerikanen. Ik leer de meest vreemde dingen zoals bijvoorbeeld 'operation orange', waarbij je blijkbaar simpelweg een sinaasappel met rum injecteerd en dan bijvoorbeeld in een park op kunt eten. Amerikanen zijn vreemd, laat ik het daar bij houden. Lokaal heeft men hier een gezegde 'ik ga altijd op stap met mijn grootvader'. Grootvader verwijst hier naar Abuelo, de naam van de lokale rum... Als je dan ziet dat het 2 weken kost om een lamp in de keuken te vervangen ben je ook niet verbaasd. Ik denk dat als je de de definitie van alcoholist hier zou gaan toepassen, iedereen in die categorie zou belanden. Wat is er verder nog te vertellen. Gister ben ik met een groepje van de school naar Dolphin Bay gegaan waar we dolfijnen hebben bekeken, wat natuurlijk super stoer was. We konden er helaas niet mee zwemmen omdat de dolfijnen zich voeden met kwallen die in dat gebied extreem veel aanwezig zijn. Tis eigenlijk overbodig te melden dat alleen een idoot daar in het water springt. Vervolgens zijn we naar een 'verlaten eiland' gegaan. Isla Zapatillas is een nationaal park wat gezien wordt als het mooiste eiland van dit gebied. Het is eigenlijk maar heel klein, maar inderdaad geweldig mooi. Naast ongeveer 4 meter strand is het eiland volledig bezaaid met palmbomen en varianten daar van. Terwijl onze mannen Petanque speelde met kokosnoten hebben de vrouwen een uitgebreide fotoshoot gehouden. Het zijn uitzichten alsof ze zo uit een magazine komen. Tot slot zijn we naar Coral Bay gegaan waar we konden snorkelen. Prachtige vissen en geweldig mooi koraal (ja vast geen Malediven, maar mijn snorkelervaring beperkt zich tot ons zwembad dus voor mij was dit geweldig).

Verder zijn hier natuurlijk heel veel beestjes van aller aard. Gekko's op de eerste plaats. Deze mafkezen zitten overal! Van de week zag ik een 'Waterdragon' in ons huis. De brutale aap was vast op zoek naar voedsel en zette hem dus op een rennen toen ik binnen kwam. Deze beestjes hebben de meest vreemde kikkerpoten en rennen dus enkel op deze achterpootjes. Verder zijn hier prachtige vlinders en vogels. Tot slot hebben we de minder leuke dieren, zoals chitres (zandvlooien) die dus echt overal zijn (ook in de school!!) en is onze achtertuin een oversteekplaats van twee rattenkolonies van de buren. Gelukkig is het bij ons heel schoon en slingert er nergens voedsel, waardoor ze dus ook enkel onze tuin doorkruisen als ze bij de buren moeten zijn :D

Ik houd hier op want er is weer een parade gaande in het dorp. Ik probeer de foto's up te loaden, maar dat duurt meestal wel ff. De electriciteit valt met grote regelmaat hier uit, dus ik doe mn best, maar t wil niet altijd vlot gaan! (prachtig btw wanneer het hele dorp dus pikdonker is en het licht 2 seconden aan gaat, waarop iedereen een zeer hoopvolle eeeeeeeej uitslaat, direct gevolgd door een teleurgestelde eeeeej wanneer het licht direct weer uit valt :)

Besos en ik hoop dat jullie thuis net zo van carnaval genieten als ik hier!



  • 15 Februari 2010 - 17:45

    Nicky:

    Wauwos, klinkt goed! Daar naar zulke eilandjes wil ik wel een enkeltje, ghehe :D
    Enjoy the carnaval!!! xx

  • 15 Februari 2010 - 18:14

    Je Sw:

    hihi, nu weet ik dat dit heel veel bikinifoto's zijn, maar dat is hier je outfit 3/4 van de dag... :) Foto's van carnaval komen vanavond gezien we nog wat onderling moeten uitwisselen!!

    Besos Jenneke

  • 15 Februari 2010 - 18:50

    Hester:

    Jenneke, hou op! Je maakt me helemaal jaloers met je verhalen. Btw, het schrijven ben je ook nog niet verleerd ;)
    Geniet er goed van! Ik blijf je volgen (zwijmelend hoe het zou zijn als ik die kant weer op zou gaan..)!

    Liefs hester

  • 15 Februari 2010 - 19:16

    Muuriejel:

    Schitterende foto's!
    Geniet er lekker van :-) Ik lig op dit moment op de bank met een keelontsting grrrr..

    Enjoy Carneval y no pierde la cabeza ;-)

    Besos

  • 15 Februari 2010 - 20:15

    Ilse:

    Wauw! het is daar prachtig!

    en met je oog gaat het ook al een stuk beter ;)

  • 15 Februari 2010 - 20:19

    Fong :

    Hmm eigenlijk zou ik een leuk, aardig en enigs zin lieve bericht schrijven..maar k kan me daar helaas niet aan toe brengen om dat te doen!!! GEMENERIK :P wij zitten in het sneeuw..teminste ik...tis koud (-2) en euh...nogmaals SNEEUW AGAIN....maar ....(hier hoorde iets te staan wat je jaloers maken..maar laat me een paar maanden op denken!:P )

    IIG :D leuk je verslagje te lezen ;) en euh...adios!!!

  • 16 Februari 2010 - 11:42

    Sjoerd:

    Het klinkt allemaal zeer goed in la tropicana!!

    Veel plezier en succes avec la hable esponyol..!


  • 16 Februari 2010 - 13:36

    Selly:

    Wauw, ziet er echt goed uit. Zo jaloers nu..

    Have fun!

  • 16 Februari 2010 - 15:26

    Irene:

    Hoi Jenneke,

    Alweer een mooi verhaal! Was jij daar niet voor de studie of hoort dit er allemaal bij? Z'n studie wil ik ook nog wel gaan doen. Leuk hoor! en mooie foto's. Jij vermaakt je daar wel. Stuur je nog wat zon deze kant op? We houden hier toch geen winterspelen dus de kou en sneeuw mogen, wat betreft voor 99,9% van de mensen, wel heel rap verdwijnen, ik hoor alleen maar om me heen dat ze er klaar mee zijn! (ik ook wel een beetje hoor!) Kan me zo voorstellen dat achter de garaniums zitten met dit weer wel een voordeel is, maar dat is dan ook het enige voordeel voor mijn gevoel! Nou meid geniet verder met het aangenaam verpozen daar, dan ploeteren wij nog even door in de sneeuw/gladheid.

    Groetjes vanuit een vandaag, zonnig Eindhoven
    Irene


  • 16 Februari 2010 - 20:59

    Cindy:

    Whiew! Klinkt weer cool! En gave foto's!

    XxX

  • 19 Februari 2010 - 18:02

    Joke:

    Hoi Jenneke


    Ben weer met je moeder op stap geweest,nu naar de carnavals optocht in Son.We hadden nog wel sjans bij de mannen,dat was nog eens een meevaller.
    Je hebt weer een gewedig verhaal geschreven,op naar het volgende succes

    groetjes joke

  • 20 Februari 2010 - 12:52

    Liesbeth En Maaike:

    Hej Jenneke, wat een verhalen. Leuk hoor! geniet er maar van. Hoe gaat de spaanse les? wij hebben deze week les in de jungle. jeeeeej! Hasta Luego!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Je

Verpleeg en verloskundige. Dit is een blog over mijn reizen naar centraal en zuid amerika.

Actief sinds 16 Aug. 2008
Verslag gelezen: 66
Totaal aantal bezoekers 36623

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2015 - 20 Oktober 2016

Japan en Ozzy

02 Februari 2010 - 07 Juni 2010

Midden-Amerika

21 Augustus 2008 - 06 Januari 2009

Ecuador en Peru

Landen bezocht: